Food

Dit zijn de meest misleidende producten in de supermarkt

Print
Dit zijn de meest misleidende producten in de supermarkt

Foto: Shutterstock

Foodwatch, de Nederlandse voedselwaakhond, reikt opnieuw een prijs uit voor het meest misleidende product dat in onze warenhuizen te vinden is. Ze nomineren producten die consumenten misleiden door hun onbetrouwbare marketing. De producten die dit jaar genomineerd werden staan nu op hun website.

De 'Gouden Windei'-verkiezing van voedselwaakhond Foodwatch is er vooral om 'misleiding' onder de aandacht te brengen en dus producten te viseren die consumenten in warenhuizen misleiden. 

De prijs wordt dit jaar voor de achtste keer toegekend. In 2016 was 'Healthy People Blauwe bosbes en framboos' of een sapje met misleidende ingrediënten de winnaar. Het drankje bestaat uit twee vruchten, alleen niet degenen die je zou mogen verwachten. Het sapje bestaat vooral uit goedkoop appel- en druivensap en bevat slechts 12% bosbes en 1% framboos. Daarnaast is het helemaal niet zo ‘Healthy’: het bevat zelfs meer suikers dan Coca-Cola.

De winnaar van 2017 wordt midden december bekendgemaakt maar dit zijn alvast enkele genomineerden. De volledige lijst vind je hier. 

 

Kalfsleverworst van Aldi 

In deze worst is geen kalfslever te vinden, enkel varkenslever. Foodwatch snapt dus niet waarom Aldi de worst zo blijft noemen

Citroenconcentraat van Aldi

Je verwacht geconcentreerd citroepsap, maar het flesje bevat 4/5 water. Het concentraat is dus net sterk verdund. De kleine lettertjes van de ingrediëntenlijst leren dat er maar 20% citroensap in zit. De overige 80% is water met wat aroma en citroenzuur. Fout dus om dat als concentraat te verkopen

Vezelrijke muesli van AH

Albert Heijn heeft een hele reeks aan muesli’s onder het eigen AH-merk: ‘Muesli Basic’, ‘Muesli Fruit en noten’, ‘Muesli Spelt’ of ‘Muesli Vezelrijk’. Die heeft 8,5 gram vezels per 100 gram. Zet je alle muesli's van Albert Heijns eigen merk naast elkaar, dan bevat de 'Muesli Vezelrijk' de minste vezels van allemaal.

 

Innocent Superjuice

Het is een hip drankje in een mooie verpakking maar echt super is deze juice niet. ‘Superjuice framboos, kers en boosted met gojibes’ is in werkelijkheid driekwart appelsap. En dan nog aangezoet met wat druiven. De sapjes van Innocent maken zich behoorlijk schuldig aan overdrijving en misleiding, lezen we op de website van Foodwatch. Innocent is een merk van The Coca-Cola Company.

Volkoren eierkoeken van Lidl

De volkoren scharreleierkoeken bevatten slechts 6% volkorenmeel. Volkoren brood moet 100% volkoren zijn, maar een fabrikant van koeken, crackers of elk ander volkoren product mag zelf bepalen wanneer er een ‘volkoren’-sticker op de verpakking komt, ook als er dus maar 6% in zit.

 

Niet te missen