Fit & Gezond

Daarom word je zo moe na de lunch

Print
Daarom word je zo moe na de lunch

Foto: Shutterstock

Heb je na de lunch vaak een dipje en slaag je er soms nauwelijks in om wakker te blijven? Dan speelt niet enkel je maaltijd een rol, maar ook je natuurlijke bioritme. En hoewel je je biologische klok moeilijk kan resetten, zijn er wel een aantal eenvoudige maatregelen die je door je dipje heen kunnen helpen.

Wie behoorlijk wat tijd op kantoor doorbrengt, kent ongetwijfeld het fenomeen van het namiddagdipje vlak na de lunch wel.  Communicatiespecialist GetVoIP bestudeerde dit verschijnsel en verklaart aan de hand van medische studies wat er nu precies voor zorgt dat je je zo moe voelt na de middagmaaltijd en hoe je dit dipje te boven kan komen.

Zo is het alombekend dat je slaperig kan worden wanneer je het ontbijt overslaat en je je tegoed doet aan een uitgebreide middagmaaltijd met veel koolhydraten. Een lichte lunch op basis van proteïnen en groenten kan het verschil maken, maar desondanks bepaalt ook je bioritme voor een groot stuk of jij al dan niet moeiteloos de namiddag doorkomt.

Het bioritme is immers persoonsgebonden en wordt door de interne biologisch klok gedirigeerd. Omdat deze niet bij iedereen volgens hetzelfde ritme verloopt, is er sprake van verschillende chronotypes. Dit verklaart waarom sommige mensen 's morgens moeiteloos uit bed geraken en anderen helemaal niet of waarom bepaalde personen 's namiddags met moeite de ogen open kunnen houden en anderen daar blijkbaar geen last van ondervinden.

Krijg je het zelf vaak moeilijk te verduren na de middagmaaltijd, dan slaag je er met deze eenvoudige maatregelen misschien wel in om de namiddag fris en monter door te komen:

  • Ren de trappen in het kantoorgebouw op en neer of wandel eventjes snel een blokje om. Beweging zorgt ervoor dat je bloed gaat stromen, waardoor je brein zuurstof krijgt en vermoeidheid geen kans krijgt.

  • Drink voldoende water. Dehydratatie is één van de belangrijkste oorzaaken van vermoeidheid.

  • Plaats een plantje op je bureau. Onderzoek heeft uitgewezen dat personen die in de nabijheid van planten vertoeven veel productiever zijn.

  • Hou gezonde snacks bij de hand. Koolhydraatrijke snacks bezorgen je misschien kortstondig een flinke dosis energie, maar daarna volgt onvermijdelijk opnieuw een dipje. Kies daarom voor gezonde snacks, zoals amandelen, fruit of pompoenzaadjes.

Niet te missen