Rusland probeerde Amerikaanse presidentsverkiezingen ook via Instagram te beïnvloeden

Print
Rusland probeerde Amerikaanse presidentsverkiezingen ook via Instagram te beïnvloeden

Foto: Getty Images

Facebook heeft woensdag onthuld dat zowat 20 miljoen gebruikers van Instagram in de VS berichten hebben ontvangen, opgesteld door Russische operatoren met als de doel de Amerikaanse presidentsverkiezingen van 2016 te beïnvloeden.

In totaal kregen 150 miljoen gebruikers van Facebook en Instagram dergelijke berichten in 2015 en 2016. Dat zei juridisch directeur van Facebook, Colin Stretch, tijdens een hoorzitting voor de inlichtingencommissie van de Amerikaanse Senaat.

Op Instagram, dat eigendom is van Facebook, zouden zo’n 120.000 berichten zijn geplaatst door operatoren die geïdentificeerd werden als Russisch. Ze werden na oktober 2016 gezien door 16 miljoen gebruikers, en door 4 miljoen voor die datum. Volgens Stretch zijn de gegevens voor oktober 2016 minder precies.

Die komen bovenop de 126 miljoen Facebookgebruikers die in hun tijdlijn content zagen gefabriceerd door het Russische bedrijf Internet Research Agency. Dat bedrijf wordt gelinkt aan de Russische inlichtingendiensten.