Amenra in de AB: het hakte er stevig in

Print
Na de Belgische plaat van het jaar, het concert van het jaar: Amenra was gisteren in de AB van begin tot eind een verpletterende ervaring. Voor publiek en band.

Het West-Vlaamse Amenra liet ons enkele jaren wachten op 'Mass VI', maar het was het wachten waard: wat een knappe plaat over pijn, angst en verdriet (de recensie las je vorige week op deze site). De verwachtingen voor de album release show in de AB waren dan ook hooggespannen.

Dat Amenra stilaan (eindelijk!) naar een groter publiek aan het doorgroeien is, bleek uit het feit dat de AB uitverkocht was. Weinig Belgische zware groepen die daar in slagen. Rond 21u zette de band verstild 'Children Of The Eye' in, om dan na twee minuten loeihard uit te halen. Als zanger Colin H. Van Eeckhout vervolgens vanuit het diepst van zijn ziel begint te schreeuwen, komen de nekharen overeind. Dit is intens.

Die intensiteit wordt nog versterkt door het knappe gebruik van visuals en licht, die - zoals steeds bij Amenra - voor een esthetische totaalervaring zorgen en de muziek versterken.

Over intens gesproken: midden in het concert worden er enkele haken in Van Eeckhouts lichaam aangebracht, waar vervolgens gewichten aan gehangen worden. De band zoekt vaak de pijn en de angst op om kunst te creëren, en dat is live niet anders. Het geschreeuw snijdt na dit intermezzo nog dieper.

De nadruk ligt uiteraard op de nieuwe plaat, maar ook eerder werk als 'Am Kreuz' en 'Nowena / 9.10' passeren: verwoestende, loodzware post-metal, met vleugjes verstilling die even verlichten.

Het slot is voor het prijsnummer van 'Mass VI', 'A Solitary Reign'. De figuurlijke haak die er het hardst in hakt. Band en concert komen na anderhalf uur tot een eind, Van Eeckhout zit onder het bloed. Het publiek hangt uitgeteld in de touwen.