Vers van de platenpers: Amenra, Channel Zero en Toxic Shock

Print
Vers van de platenpers: Amenra, Channel Zero en Toxic Shock

Foto: Stephan Vanfleteren

Gouden tijden voor wie van Belgische metal houdt: naast nieuw werk van Bark (waar we vorige week over schreven) zijn er ook verse platen van het West-Vlaamse Amenra, het Belgisch-Zweeds-Amerikaanse Channel Zero en het Antwerpse Toxic Shock. Die drie bands stellen hun nieuwe plaat ook live voor.

Amenra doet dat dinsdag al, in de AB. Wereldwijd succesvolle genregenoten als Baroness en Neurosis zijn fan. Internationaal gerenommeerde media als The Independent publiceren grote artikels. En toch is het West-Vlaamse gezelschap in eigen land amper bekend bij een groot publiek. Brengt 'Mass VI' daar verandering in? Als het van ons afhangt wel, want dit is dé Belgische plaat van het jaar.

Toegegeven: een makkelijk in het oor liggend album is dit niet. Amenra exploreert in zijn muziek alle vormen van pijn, verlies en angst, en doet dat compromisloos, met een donker, loodzwaar klanktapijt waarop die oeremoties geprojecteerd worden. Als u weet dat zanger Colin H. Van Eeckhout zijn tepels heeft laten verwijderen om ze – in epoxy gegoten – cadeau te doen aan zijn kinderen, weet u ook dat we hier niet te maken hebben met een alledaagse verzameling muzikanten. Alles voor de kunst. Maar als dat zo'n verpletterende plaat als 'Mass VI' oplevert, hoort u ons niet klagen. Dit album laat je enerzijds uitgeteld in de touwen achter maar doet je anderzijds verlangen naar een nieuwe luisterbeurt. Omdat muziek ook helend kan zijn. Voor band en publiek.

Ook een groot interview met Franky De Smet-Van Damme van Channel Zero kon je hier onlangs lezen. Aanleiding was de nieuwe plaat 'Exit Humanity'. Die klinkt minder hard dan zijn voorganger 'Kill All Kings' (2014). "Ik wou absoluut meer ruimte voor de zanglijnen. Minder drukke gitaren, meer melodie", zegt De Smet-Van Damme daarover. Missie geslaagd. Met afsluiter 'Full Circle' solliciteert de band zelfs nadrukkelijk naar een nieuw 'Help', het nummer waarmee het in 1995 naar een breder publiek doorbrak. Maar ook een song als 'Let The Games Begin' geeft alle ruimte aan de stem van De Smet-Van Damme, die nog maar eens bewijst een van 's lands beste zangers te zijn. Al moet wie van het stevige werk houdt niet wanhopen: in 'Wish You Well' klateren de drums als vanouds, in 'Elephant In The Room' krijgen de gitaren vrij spel. 'Exit Humanity' is dan ook een klassieke Channel Zero-plaat: niet baanbrekend, maar wel netjes passend in de uitstekende discografie van deze bijna 30-jarige band, die nog steeds heel wat land- en genregenoten het nakijken geeft. Channel Zero stelt in december zijn nieuwe plaat voor met concerten in onder meeer Gent en Antwerpen.

Toxic Shock, tot slot, lanceert zijn nieuwe 'Twentylastcentury' donderdag in de Trix Club. Zal daarbij aanwezig zijn: producer Flemming Rasmussen, bekend van enkele klassieke Metallica-platen zoals 'Master Of Puppets'. De Antwerpenaars namen hun plaat op bij deze legendarische Deense producer. En dat hoor je: 'Twentylastcentury' klinkt volwassener en gevarieerder dan voorganger 'Daily Demons', die - samen met enkele spraakmakende optredens - de band in 2013 op de kaart zette. Vooral in de vocals valt de variatie in vergelijking met de vorige plaat op. Maar verder trekt de band natuurlijk zijn oude, vertrouwde troefkaarten: een mix van vintage thrash met dito hardcore, veel energie en woede, gebundeld in puntige songs waar niet op een riff meer of minder gekeken wordt. Wie de livereputatie van de band kent, weet dat donderdag het dak van de Trix Club er afgaat.