Dossier Oosterweel

Werken Oosterweelverbinding gaan over enkele maanden van start op Linkeroever

Print
Werken Oosterweelverbinding gaan over enkele maanden van start op Linkeroever

Vanaf september 2018 wordt er grote hinder verwacht op de snelwegen op de linker Scheldeoever. Foto: Victoriano Moreno

Zwijndrecht / Linkeroever -

De Beheersmaatschappij Antwerpen Mobiel (BAM) heeft een aannemersconsortium aangesteld om te starten met de werkzaamheden voor de Oosterweelverbinding op Linkeroever en Zwijndrecht uit te voeren. In het voorjaar van 2018 - binnen enkele maanden dus - gaan de voorbereidende werken al van start, de grote hinder wordt vanaf september 2018 verwacht.

Het aannemersconsortium Rinkoniên (‘Zonder onderbreking’ in het Antwerps dialect, red.), dat bestaat uit Artes Roegiers, Artes Depret, CIT Blaton, MOBILIS en Stadsbader, heeft van de BAM de werken voor de Oosterweelverbinding op de Antwerpse Linkeroever en in Zwijndrecht toegewezen gekregen. Met de opdracht is een bedrag van 386 miljoen euro gemoeid. Het gaat om het eerste luik van het Oosterweelproject dat vanaf volgend jaar zal worden gerealiseerd.

Hinder

Begin 2018 gaan de voorbereidingen van start voor de infrastructuurwerken op Linkeroever. Voor de grote hinder er op de snelwegen wordt verwacht - vanaf september 2018 - worden er ook een aantal voorbereidende maatregelen uitgevoerd die bestuurders moeten doen kiezen voor een alternatief.

De infrastructuurwerken omvatten onder meer de nodige aanpassingen aan de E17, E34, R1 en verschillende op- en afrittencomplexen en verkeersknooppunten. Er wordt ook een verbindingsweg aangelegd die de omgeving beter moet ontsluiten en sluipverkeer uit de omliggende woonwijken moet houden.

Rinkoniên gaat daarnaast een P+R-gebouw voor 1.500 wagens en 150 fietsen bouwen ter hoogte van de Blancefloerlaan en een nieuwe traminfrastructuur bouwen. Er komen ook ecoverbindingen, nieuwe fietsinfrastructuur en geluidsdempende maatregelen. Het aannemersconsortium staat ook in voor het onderhoud van de technische installaties gedurende vijftien jaar en het groenonderhoud gedurende drie jaar.

Grootste werven van Europa

“We starten een van de grootste werven van Europa met als doel doorstroming, de aanpak van het sluipverkeer en verkeersveiligheid”, zegt Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA) . “Maar meteen zorgen we ook voor negen kilometer nieuwe fietspaden, een park-and-ride-gebouw met nieuwe traminfrastructuur en achttien hectare nieuwe groenzone boven de knoop Antwerpen-West.”

De bouwvergunning wordt nog eind dit jaar verwacht, daarna volgt nog een uitgebreide infocampagne. De werken duren in principe vijf jaar.

Meer over Oosterweel en overkapping Ring