Fit & Gezond

Weg met buikvet? Martine Prenen toont hoe zij het doet

Print
Buikvet wegkrijgen is geen sinecure, maar presentatrice en schrijfster Martine Prenen (53) heeft enkele tips. In de nieuwste video op haar YouTube-kanaal ‘Mar10 minuutjes’, toont ze welke oefeningen ze zelf doet om het vet aan te pakken.

Tien minuutjes: meer tijd heb je niet nodig om de oefeningen van Martine, die in de video een Hawaïaans sfeertje creëert, uit te voeren. De mediamadam zegt erbij dat ze een Bourgondische zomer achter de rug heeft en haar love handles wil aanpakken. Voor de dames die buikvet - het meest ongezonde van het lichaam - proberen weg te krijgen met klassieke buikspieroefeningen heeft ze slecht nieuws: die helpen niet. “Buikspieren dienen om je rug en je core te verstevigen, zodat je er tijdens het sporten minder last van hebt”, klinkt het. Vervolgens demonstreert ze haar favoriete oefeningen in het bijzijn van haar hondjes. Een overzicht:

Oefening 1
Neem een matje en ga erop liggen. Leg je handen onder je billen, trek je navel naar de vloer, til je benen op en breng ze weer naar beneden. Bouw op. Begin met sets van tien en evolueer naar sets van dertig.

Oefening 2
Plaats je handen achter het hoofd, trek je navel naar de vloer, en breng je ellebogen kruiselings naar je knieën.

Oefening 3
De befaamde plank, die het hele lichaam traint. Plaats je armen in 90 graden en steun op je ellebogen. Steun ook op je tenen of knieën en houd je billen in lijn met je benen en rug. Houd deze positie even aan en blijf vooral ademen.

Oefening 4
Ga zitten en houd je benen in de lucht, maar kruis je voeten. Trek je buik in en beweeg een gewicht van de linkerkant van je lichaam naar de rechterkant. Trek niet met je rug, maar met je buikspieren. Bouw het gewicht langzaam op.

Extra tips

Martine drukt op het belang van stretchen tussen de oefeningen door je lichaam helemaal uit te rekken. Geen motivatie om te sporten? Maak een schema op en zorg voor voldoende afwisseling. Verder zegt ze dat je met de oefeningen alleen niet zal vermageren. “Beweeg doorheen de dag, maak dat je hart eens goed kan pompen”, klinkt het. Verder raadt ze aan om geen bewerkte voedingsmiddelen te eten omdat die zeer slecht zijn voor het buikvet. Probeer voldoende te slapen en niet te veel stress te ervaren. Nog een tip van Martine: eet af en toe walnoten, want die gaan de aanmaak van het stresshormoon tegen.

Niet te missen