Trein brengt werknemers naar Waaslandhaven

Print
Trein brengt werknemers naar Waaslandhaven

Foto: pvl

Het Havenbedrijf Antwerpen en Vlaams minister voor Mobiliteit Ben Weyts (N-VA) trekken elk 2,5 miljoen euro uit om de mobiliteit in het havengebied op korte termijn te verbeteren. Dat werd dinsdagochtend in het Havenhuis bekendgemaakt. “We kunnen niet wachten tot de Oosterweelverbinding klaar is”, zegt Ben Weyts.

Spoor

Er komt onder meer een treinverbinding voor personen van AntwerpenCentraal. Die loopt via Berchem en de Kennedytunnel naar het zuidelijke deel van de Waaslandhaven. “We vinden moeilijk werknemers en sommigen haken af omdat ze urenlang in de file staan om van linkeroever naar rechteroever te gaan werken”, zegt Stephan Vanfraechem van Alfaport-VOKA. Ben Weyts zegt dat er reeds een akkoord is met Infrabel over de spoorlijn. “De sporen liggen er al. Er moet alleen nog een perron komen in de haven.”

Waterbus en veer

Eind volgend jaar moet ook het veer tussen Lillo en Liefkenshoek operationeel zijn. Dat moet ervoor zorgen dat mensen voor woon-werkverkeer over het water kunnen. Ook de Waterbus breidt uit. Nu is er slechts één bus van Antwerpen naar Hemiksem via Kruibeke. Er komen in 2018 nog drie Waterbussen bij en een nieuwe lijn van het centrum van Antwerpen naar het noorden van de haven.

Melkronde

Er komt ook een zogenaamde melkronde. Nu rijden treinen in de haven vaak half leeg omdat een bedrijf op dat moment niet voldoende containers heeft om een volledige trein te vullen. Met een spoor dat langs verschillende bedrijven gaat, kunnen de bedrijven samen een volledige trein samenstellen. Nu gaat 6% van de containers over het spoor. De maatregel moet dat optrekken naar 15% of een half miljoen containers.