Food

Deze stad bant reclame voor ongezonde kindervoeding

Print
Deze stad bant reclame voor ongezonde kindervoeding

Foto: Shutterstock

Reclame voor pakweg koekjes of ongezonde drankjes die op kinderen inspeelt, voortaan zul je dat niet langer te zien krijgen in de Amsterdamse metrostations. Het verbod gaat vanaf 1 januari in en wil zo een steentje bijdragen aan de strijd tegen overgewicht en obesitas bij kinderen.

Publiciteit voor snacks en drankjes propvol suikers die op kinderen gericht is, zul je niet meer zien opduiken in de 58 Amsterdamse metrostations. De stad neemt enkele drastische maatregelen om het overgewicht bij kinderen in te dijken. Het verbod werd samen met Alliantie Stop Kindermarketing in het leven geroepen en zal in de toekomst worden uitgebreid naar evenementen, gesubsidieerde activiteiten en andere gemeentelijke locaties.

"Vroeger zagen we overal reclame voor sigaretten. Nu vinden we het normaal dat we kinderen daar niet meer aan blootstellen. Met ongezonde voeding moet het ook die kant op gaan", zegt wethouder Eric van der Burg tegen AT5, de Amsterdamse nieuwszender. 

Geen kinderhelden meer

Dat is overigens niet de enige maatregel die wordt genomen in Nederland. Staatssecretaris Martin van Rijn doet er alles aan om producenten aan te zetten niet langer de namen en figuurtjes van tekenfilms of series aan ongezonde snacks te koppelen. Zo mogen op producten die gericht zijn op kinderen jonger dan zeven sinds 2016 helemaal geen kinderhelden meer staan. Producten voor kinderen tussen de zeven en dertien jaar mogen alleen afbeeldingen van pakweg K3 of Frozen bevatten als er niet te veel vet, suiker of andere ongezonde ingrediënten in zitten.

Niet te missen