Fit & Gezond

Drie dingen die je verkeerd doet als je buikspieren wil

Print
Drie dingen die je verkeerd doet als je buikspieren wil

Foto: Isopix

Wil je buikspieren zoals een Victoria's Secret Angel? Dan luister je best even naar welke tips personal trainer Justin Gelband voor je in petto heeft. Hij is de man die modellen als Justin Miranda Kerr, Karlie Kloss, Martha Hunt, Irina Shaik en Candice Swanepoel in vorm krijgt en is van mening dat er drie zaken zijn die vaak fout lopen als de buikspieren worden getraind.

Justin Gelband kan rekenen op een indrukwekkende lijst klanten. Onder meer heel wat Victoria's Secret-modellen kloppen bij hem aan om in vorm te raken. Hij is dan ook diegene die bij uitstek weet hoe je best aan strakke buikspieren kunt geraken en volgens hem is het belangrijk dat je daarbij vooral drie vaak gemaakte fouten in het achterhoofd houdt. In een interview met Business Insider verklapt hij ze. 

  • Je focust te veel op crunches
    Crunches zijn de meest voorkomende buikspieroefening, naast sit-ups. De twee kijken hard op elkaar, maar bij crunches beweeg je enkel je schouderpartij naar voren in plaats van de gehele rug. Volgens Gelband zijn die oefeningen weinig effectief.

    "Dat komt omdat alle druk op je ruggenwervel terechtkomt omdat je je nek gebruikt in plaats van je buikspieren om de oefening uit te voeren", vertelt hij. Het is dus niet alleen niet effectief, het belast bovendien ook nog eens je rug. Geen goed idee dus om enkel deze oefening te doen.
     
  • Je denkt niet genoeg aan de voeding
    "Voeding, voeding, voeding, voeding", zegt Gelband. Sporten is één ding, maar maken dat je correct eet, is cruciaal volgens de personal trainer. "Als je gezond en goed eet dan kun je een platte buik krijgen. Dat wil niet zeggen dat je als een gek moet eten en vervolgens als een gek moet gaan trainen."

    Gelband zelf is fan van een dieet waarbij de voeding wordt afgesteld op het bloedtype, maar geeft aan dat hij het zelf moeilijk vindt om zijn klanten persoonlijk advies te geven als het om voeding gaat. 
     
  • Je denkt dat je 'core' enkel om buikspieren gaat en traint daarom enkel die
    Volgens Gelband bestaat je 'core' uit meer dan enkel je buikspieren. "Het gaat ook om je heupen, je onderrug, je buik en je billen en die vormen samen een soort doos. Met die 'doos' ga ik uiteindelijk aan de slag en probeer ik een link te leggen tussen iemands hersenen en lichaam."

    Daarom doe je volgens Gelband best een variatie aan oefeningen en ga je beter ook fietsen, zwemmen en lopen zodat niet alle druk altijd op je rug terechtkomt. "Als je buikspieroefeningen doet, is het belangrijk dat je roteert met andere bewegingen zodat je ook eens iets doet dat niet zo ingrijpend is als 5.000 crunches."

 

Niet te missen