Beauty

L'Oréal strikt transgender model, maar ontslaat haar na een paar dagen

Print
L'Oréal strikt transgender model, maar ontslaat haar na een paar dagen

Foto: *

Begin deze week kondigde cosmeticagigant L'Oréal de samenwerking aan met transgender model Munroe Bergdorf. Het merk zou voor het eerst een campagne met een transgender lanceren in het Verenigd Koninkrijk, maar het contract werd beëindigd amper enkele dagen nadat het getekend was.

Munroe Bergdorf, een Britse met Jamaicaanse genen, moest voor l'Oréal het gezicht van de moderne diversiteit worden. Niet alleen is ze transgender, ze zou ook het perfecte uithangbord zijn voor de 'True Match'-foundation, die dit seizoen wordt uitgebreid met tinten voor een donkere huid.

Foutje op Facebook

Maar Facebook strooide roet in het eten: de Britse krant Daily Mail diepte een post op waarin Bergdorf uithaalde naar blanke mensen, die volgens haar allemaal racistisch zijn. "Ik heb geen energie meer om te praten over rassengeweld door blanke mensen. Door ALLE blanke mensen", schreef ze. "De meesten onder jullie willen niet erkennen dat jullie bestaan, jullie privileges en jullie succes gebouwd zijn op de ruggen, het bloed en de dood van gekleurde mensen. Jullie hele bestaan is doordrenkt met racisme."

Toen de post in Britse media verscheen, probeerde Bergdorf de schade te beperken: "Ik bedoelde dat de westerse wereld in zijn geheel een systeem is dat geworteld is in het idee van blanke superioriteit, gemaakt om blanke mensen te beschermen en te bevoordelen. Blanke mensen worden onbewust gevormd om racistisch te zijn - het is niet genetisch, niemand wordt als racist geboren."

Helaas was het toen al te laat. "Wij steunen diversiteit en tolerantie tegenover alle mensen, los van hun ras, achtergrond, geslacht of religie", liet L'Oréal weten op Twitter. "We geloven dat de commentaren van Munroe Bergdorf in strijd zijn met die waarden en hebben daarom beslist de samenwerking met haar te beëindigen".

Bergdorf zelf is niet te spreken over de reactie van L'Oréal: "Zit stil en lach in een beautycampagne die diversiteit moet ondersteunen. Maar durf niets zeggen over het gebrek aan diversiteit of waar racisme vandaan komt, want dat kost je je job. Dit merk geeft alleen om geld. Ik roep iedereen op om dit merk te boycotten. Ik ben zo teleurgesteld in het team en de manier waarop ze omgingen met verkeerd gebruikte quotes die helemaal uit hun context getrokken werden."

 

 

Niet te missen