Vakantie

Sterren op de plank: dit moet je weten als je ook gaat peddelsurfen

Print
Sterren op de plank: dit moet je weten als je ook gaat peddelsurfen
Van radiopresentatrice Ann Van Elsen in een jurk tot acteur Orlando Bloom poedelnaakt: stand up paddle, kortweg SUP of peddelsurfen, is hip in Hollywood en ver daarbuiten. Zo kruip je op de plank en bewaar je jouw evenwicht.

Nieuw is de sport niet, maar steeds meer sterren wagen zich aan een sessie stand up paddle op vakantie. Vorig jaar kwam ‘Lord of the Rings’-ster Orlando Bloom nog in het nieuws omdat hij naakt op een plank werd gesignaleerd. Ook zijn toenmalige vriendin Katy Perry zat erop, maar dan wel met een bikini aan. Onlangs gleed radiopresentatrice Linde Merckpoel nog over het water en ook ex-miss België Ann Van Elsen heeft een boon voor de sport waarvoor je bijna elke spier in je lichaam nodig hebt. Het leuke eraan: je voelt het niet, de dag erna misschien net iets meer.

Totale work-out

Wat moet je nu doen als je het zelf wil uitproberen? Onze redactrice Hanne trok naar het Kroatische Istrië om er les te volgen bij het Windsurf en paddle centrum op Crveni Otok , een eilandje voor de kust van Rovinj. Het eerste wat je moet weten, is dat een SUP-board niet te vergelijken is met een surfboard. Het is een pak groter, waardoor het makkelijker is om je evenwicht te behouden. Smeer je zeker goed in voor je eraan begint, want op en in het water en met een beetje wind voel je niet dat je verbrandt.

Stappenplan om te suppen

1. Bevestig de leash aan je linker- of rechterenkel. Die voorkomt dat je plank wegdrijft met de golven als je eraf valt. Kalm water? Dan is het touw geen must.

2. Stap met de plank in het water. Kijk uit dat je nergens hapert met de vin aan de onderkant. Pas dan mag je erop stappen. Zit eerst op je knieën, later kun je rechtstaan.

3. Peddel naar de gewenste richting en maak dat de peddel volledig onder zit. Let erop dat je het water wegduwt met de meest holle kant ervan. Beweeg van voor naar achter en blijf zo dicht mogelijk bij de rand van de plank om wat snelheid te maken.

4. Tip om er de juiste peddel uit te kiezen: strek je arm boven je uit. Als het handvat van de peddel tot aan je vingertoppen komt, zit je goed.

 

Chillin' out maxin' relaxin' all cool #standuppaddle #sea #sun #yoga #supyoga #islandlife #rovinj

Een bericht gedeeld door Hannie Darko (@hannie_vwh) op

5. Houd de peddel steeds met de ene hand vast in het midden, de andere hand komt aan het handvat. Wissel onderhands.

6. Probeer recht te staan. Plaats je voeten niet schuin zoals op een surfplank, maar wel parallel in het midden van de plank. Als er links en rechts van het ingewerkte handvat een voet staat, sta je perfect.

7. Hou je knieën licht gebogen en je rug recht om je evenwicht beter te bewaren als er een golf aankomt.

8. Daag je evenwicht uit door af en toe op de plank te stappen. Durf te vallen, zo verbeter je op termijn je stabiliteit. Ook hip: yoga of fitnessoefeningen op het water.

9. Vallen? Probeer niet op de tail (achterkant van de plank) terecht te komen, maar meteen in het water. Anders wipt de plank naar boven en kun je jezelf bezeren.

10. Leuk als je de plank wil gebruiken om een tochtje op het water te maken: gebruik een dubbele peddel. Bevestig je rugzak op de SUP - of neem je hond mee - en verken de buurt.

Niet te missen