Proximus verhoogt tarieven “maar dat heeft niets te maken met wegvallen roamingkosten”

Print
Proximus verhoogt tarieven “maar dat heeft niets te maken met wegvallen roamingkosten”

Foto: *

Proximus verhoogt haar mobiele datavolume voor nieuwe en bestaande klanten. Maar ook haar prijzen. Toch heeft dat laatste niets te maken met het verdwijnen van de roamingkosten, zegt woordvoerder Jan Margot.

Midden juni werden de roamingkosten afgeschaft. Dat zijn extra kosten die je betaalde om vanuit het buitenland te telefoneren. Proximus berekende dat het voor dit jaar een verlies betekent van 61 miljoen euro. Voor alle Europese operatoren samen zou het om 1,2 miljard euro gaan.

Goed nieuws voor de consument. Maar er is een ‘maar’ aan verboden. Want Proximus laat vanaf 1 augustus een aantal tarieven stijgen. Toeval of niet?

“Wij hebben vanaf het begin gezegd dat we het verlies dat we maken door de afschaffing van de roamingkosten niet zouden verhalen onze klanten. En daar blijven we bij. We hopen die verliezen elders te compenseren. Door meer klanten aan te trekken bijvoorbeeld”, zegt Jan Margot van Proximus.

Favoriete app

Proximus ontkent niet dat het een aantal tarieven laat stijgen. “Maar je moet vooral zien wat je in de plaats krijgt. Het mobiele datavolume stijgt spectaculair”, zegt Margot.

Een Mobilus S-abonnement gaat zo van 15 euro per maand naar 15,99, Mobilus M van 25 naar 26,99 euro en Mobilus L van 40 naar 42,99 euro. “In ruil krijg je wel veel meer mobiele data. Bij de Bizz All-in XL (105 euro) is dat zelfs 8 GB extra”, klinkt het.

“Ook nieuw is de favoriet app die mensen kunnen kiezen uit een aantal sociale websites. Kiezen ze bijvoorbeeld voor Facebook kunnen ze onbeperkt op Facebook, ook in het buitenland, zonder dat hun volumeteller loopt”, zegt Margot.