Raymond viert 40 jaar ‘Meisjes’ in De Roma

Print
Raymond viert 40 jaar ‘Meisjes’ in De Roma

Foto: Koen Bauters

Donderdagavond was het precies veertig jaar geleden dat Raymond van het Groenewoud ‘Meisjes’ uitbracht. Het nummer zorgde niet alleen voor zijn grote doorbraak, maar vormde op de koop toe een dijkbreuk in de Nederlandstalige popmuziek. Kortom: reden genoeg om te feesten.

Raymond laat zich op regelmatige tijdstippen vieren, en verjaardagen zijn uiteraard perfecte gelegenheden om weer eens een feestneus aan te passen. Als er al geen ronde leeftijd in de verf wordt gezet, is er altijd wel een jubileum om te gedenken. Tel daar nog de vaststelling bij dat meisjes rond hun veertigste sowieso het mooist op aard zijn, en er was meteen weer een smoes om opnieuw op tournee te gaan.

De Roma is in het geval van Raymond inmiddels de vaste plaats van afspraak, en ook deze nieuwe concertreeks mocht in de volksschouwburg op gang worden getrapt. En waar hij een paar maand geleden nog in zijn eentje op het podium stond, had hij nu – met oudgedienden Cesar Janssens op drums en Mich Verbeelen op bas, naast de recent ingelijfde Bram Weijters op piano en zoon Leander op allerlei instrumenten - opnieuw een band om zich heen geschaard. Meer nog: er kwam zelfs een heus dameskoor aan te pas, met veertig stemmen van 8 tot 88 jaar, die elk een keel kwamen toesteken om ‘Meisjes’ in een nieuw kleedje te steken. Ook van de partij: een all star achtergrondkoor met ondermeer Lady Linn, Sofie, Tine Reymer en Slongs Dievanongs. Kortom: alles om er een fijn partijtje van te maken.

Moeizaam begin

Raymond viert 40 jaar ‘Meisjes’ in De Roma
Foto: Koen Bauters

En toch: het begin verliep wat moeizaam, ook al omdat de ritmesectie een wat belegen, roestige indruk naliet. De jongere krachten in de band trokken dat gelukkig recht en het moet gezegd: Raymond zelf was in grootste vorm. Had hij de dag voordien nog een Radio 1-sessie afgezegd wegens stemproblemen, dan zong hij in de Roma krachtig en gepassioneerd.

Ook opvallend: als gitarist blijft hij ook in deze fase van zijn loopbaan nog evolueren, en tijdens nummers als ‘Nu Of Nooit’ speelde Raymond haast létterlijk met vuur in de vingers. Goeie set, ook, met de nummers uit de nieuwe cd Allermooist Op Aard prominent op het voorplan, naast onverwoestbare classics als ‘Maria Maria ik hou van jou’, ‘Brussels By Night’, en een compleet door merg en been gaand ‘Wat een Mooie Dag’. Raymond bezong in zijn nummers de maskes in al hun facetten. Als muze en lustobject. De ene keer waren ze onbereikbaar, de andere kwamen ze goed van pas.

Hij wist ook perfect de sfeer in de hand te houden. De ene keer feestelijk en uitgelaten, even later –tijdens ‘Aan de Meet’, bijvoorbeeld- met de krop diep in de keel. Na de obligate finale – met zowel ‘Meisjes’ als ‘Twee Meisjes’ in een glansrol- besliste Raymond om een korte pauze in te lassen, en in plaats van een toegift nog een volledige greatest hits te spelen. Wie bleef hangen kreeg er op die manier nog classics als ‘Warme Dagen’, Je Veux De L’Amour’, ‘Cha Cha Cha’ en –jawel- ‘Liefde Voor Muziek’ bovenop. Dat tekent een rasartiest als Raymond: na zijn eigenlijke set langs de neus weg nog een paar handenvol songs uit de mouw schudden die de Nederlandse popmuziek mee hebben vorm gegeven.

Een waar feest, kortom, waar niet alleen partner Sigrid Spruyt uitbundig stond mee te dansen, maar uiteindelijk de hele Roma in de euforie deelde. 40 jaar meisjes: een jubileum zoals jubileums gevierd horen te worden.