“Alle comfort” in nieuwe vertrekhal Antwerp Airport

Print

Foto: Joris Herregods

Deurne -

De nieuwe vertrekhal van de luchthaven van Deurne, officieel Antwerp Airport, wordt vanavond officieel geopend. De oppervlakte is quasi verdubbeld en kan jaarlijks 400.000 passagiers ontvangen.

“We kunnen onze reizigers nu alle comfort bieden”, zegt Marcel Buelens, CEO van Egis, de uitbater van de luchthaven. “Zo zijn er nu ook een bar en een shop waar wachtende passagiers even kunnen ontspannen. Voordien was de vertrekhal een wachtzaal met een koffiemachine. Nu is het zoveel meer.”

In de vertrekhal hebben passagiers een mooi zicht op de tarmac en door het gebruik van glas voelt de vertrekhal erg ruim aan. Ook de bagageband is vergroot. Waar die voordien een capaciteit had van twintig stukken bagage, kan de transportband nu honderd stuks aan.

Video: atv

“Alle comfort” in nieuwe vertrekhal Antwerp Airport
Foto: Joris Herregods

Nieuw boek

De hal is het voorlopige hoogtepunt van de vernieuwings- en uitbreidingsoperatie die de luchthaven doormaakt. Voor journalist Freddy Michiels voldoende reden om zijn boek ‘Antwerp Airport Revival’ voor te stellen.

Michiels, 75 intussen, spendeerde al tijdens zijn jeugd heel wat tijd op de luchthaven en heeft er naar eigen zeggen nog steeds een nauwe band mee. “Mijn vader was hier boekhouder en ik heb nog leren autorijden op de tarmac”, zegt hij. “Als journalist maakte ik de tijd mee waarin de regering de luchthaven wilde sluiten, waarna toenmalig burgemeester Lode Craeybeckx de emotionele campagne ‘Antwerpen laat Brussel niet los’ startte. Maar pas enkele jaren geleden toen de exploitatie van de luchthaven in handen kwam van het Franse Egis is de echte revival ingezet.”

In ’Antwerp Airport Revival’ blikt Michiels terug op de geschiedenis van de Antwerpse luchthaven, maar kijkt hij ook vooruit. “De komst van Jetairfly - nu TUI - met de eerste niet-zakelijke vluchten, de ondertunneling van de Krijgsbaan zodat het wegverkeer daar vlotter loopt, de nieuwe vertrekhal,... het aantal bestemmingen en passagiers zal nu hopelijk blijven toenemen”, zegt hij. “Dat zal echter gebeuren zonder verlenging van de start- en landingsbaan, want dat past niet binnen de milieuvergunning. Het lijkt ook niet meteen de bedoeling van de uitbaters om van Antwerpen een tweede Charleroi te maken.”