Dossier Oosterweel

Gentse schepen van Mobiliteit: “Antwerpen schuift zijn verkeersknoop naar ons toe”

Print
Gentse schepen van Mobiliteit: “Antwerpen schuift zijn verkeersknoop naar ons toe”

Foto: BELGA

Antwerpen / Gent -

Ook Gent is niet erg opgetogen met het akkoord over de Antwerpse mobiliteit, dat bestaat uit een Oosterweel Light en een zogenaamd radicaal haventracé. Omdat dat laatste tracé vrachtverkeer door de Liefkenshoektunnel naar de E34 duwt, zal dat in Gent opnieuw aansluiting zoeken op de verbinding E17-E40 en zo extra drukte veroorzaken. “Antwerpen heeft zijn verkeersknoop naar ons doorgeschoven”, zegt schepen Filip Watteeuw (Groen).

“Ik maak me zorgen over de impact van de Antwerpse Oosterweelverbinding op Gent”, zegt schepen van Mobiliteit Filip Watteeuw (Groen) in een interview met Knack. “Onder meer omdat het voor doorgaand verkeer vanuit Nederland aantrekkelijker zal worden om via de E34 langs Gent te rijden. Dat betekent een extra belasting voor de kruising van de E40 en de E17, waar we nu al vaak met een verkeersknoop zitten. Ik vrees dus dat ze hun verkeersknoop in Antwerpen hebben opgelost door hem naar ons door te schuiven.”

Eerder drukten ook al enkele randgemeenten (Schoten, Wijnegem, Mortsel) hun ongerustheid uit over het fel bevochten akkoord tussen de actiegroepen en de Vlaamse regering. Zij zien de aanleg van de A102, een broodnodige verbinding om het radicale haventracé mogelijk te maken, als een te grote impact op hun grondgebied, en willen die verbinding volledig in een geboorde tunnel uitgevoerd zien.

Onderstaande kaart toont hoe het akkoord over Oosterweel eruitziet. De blauwe lijn is een voorbeeld van hoe het verkeer volgens Watteeuw Gent extra zou belasten.

Meer over Oosterweel en overkapping Ring