Oude Havenhuis over MAS wordt creatieve hotspot

Print
Antwerpen -

Nu de hoofdzetel van het Antwerpse Havenbedrijf verhuisd is naar het gloednieuwe Havenhuis van Zaha Hadid, krijgt het oude Havenhuis op de Entrepotkaai nieuwe bewoners over de vloer dankzij leegstandsbeheerder FMT. “We willen een waardevolle mix creëren.”

Leegstandbeheerder FMT blaast nieuw leven in het oude Havenhuis op de Entrepotkaai. Vijf verdiepingen vullen ze met creatieve, startende ondernemers van allerlei slag en soort en geven hen zo een welkom duwtje in de rug. “In totaal is hier ruimte voor een veertigtal initiatieven. De grootste ruimtes werden al ingevuld, maar er zijn nog altijd een beperkt aantal plaatsen ter beschikking”, vertelt Denis Nyssens van FMT.

Van mode tot platen

Op dit ogenblik bruist er al heel wat in het gebouw op het Eilandje en dat wordt de komende weken enkel meer. “Nu al huist hier een brede waaier aan ondernemers: modeontwerpers, architectenbureaus, een naaiatelier, een pr-bedrijf, een IT-bedrijf, een platform voor freelancers en zelfs een platenlabel.”

Dat er veel variatie zit in de nieuwe bewoners van het gebouw, is een bewuste keuze. “We willen de creativiteit nooit beperken tot een bepaalde sector. Door een mengelmoes aan gebruikers bij elkaar te zetten, trachten we hen inspiratie aan te reiken en nieuwe samenwerkingen te bewerkstelligen. We zetten dus erg in op het creëren van een waardevolle mix.”

Ontmoetingsplek

Daarnaast is het ook FMT’s bedoeling om een brug te slaan tussen het oude Havenhuis en haar omgeving. Totaalconcept ‘Het Eiland’ moet daar vanaf volgend weekend toe bijdragen. “Dit is een initiatief van een jong ondernemersduo, Nicolas Kerstens en Laura Helmer. Zij zullen hier op de vierde verdieping een ontmoetingsplek aanbieden voor creatievelingen uit de buurt. Zowel in de week als tijdens het weekend kan hier gewerkt worden en kunnen ideeën worden uitgewisseld. Daarnaast wordt hier ook een diverse programmatie voorzien: er zal live radio worden gemaakt en er zullen onder meer workshops, vinyl- en designmarkten plaatsvinden.”

Eind maart zal dan ten slotte de benedenverdieping van het gebouw worden ingevuld. Hier moeten vooral tentoonstellingen doorgaan, maar er is ook ruimte voor pakweg lezingen en huiskamerconcerten. “We werken steeds vanuit een idee dat we vervolgens organisch laten groeien. Er blijft altijd ruimte voor aanvullingen. Het belangrijkste is dat iedereen in het gebouw met elkaar contact heeft en dat er vanuit dit ‘community’-gegeven inspiratie wordt opgedaan.”

Immo in de regio

Auto's in de kijker

Jobs in de regio