STANDPUNT
Dirk Hendrikx
Redacteur

Kunnen we truckers die ons niet ophouden belonen?

Print
Kunnen we truckers die ons niet ophouden belonen?

Foto: Photo News

Wie kan daar nu tegen zijn, zou je denken. Dat er ’s nachts meer containers vervoerd worden over de weg vanuit de haven, waardoor we in de spits minder troosteloos lange rijen vrachtwagens bumper aan bumper zien staan.

Helaas, de Antwerpse transporteconoom Thierry Vanelslander tempert meteen de verwachtingen. Hij acht het wel mogelijk dat een substantieel aantal trucks op andere uren zal gaan rijden, maar uit onderzoek blijkt dat de ‘vrijgekomen plaats’ snel weer wordt ingenomen door automobilisten of andere trucks. Noem het een soort van communicerende vaten. De conclusie blijft steevast: alleen rekeningrijden helpt tegen de files.

Dat is nu wel jammer, omdat juist het verlichten van de druk op het verkeer een van de redenen is voor de grootste twee containerterminals om ook naar de landzijde toe dag en nacht te gaan draaien. Door de verhuizing van containerreus MSC van Rechteroever naar het Deurganckdok aan de overkant, is het grootste deel van de containertrafiek nu daar geconcentreerd. Tel daarbij dat de containertrafiek stevig blijft groeien en je krijgt een onvermijdelijke toename van vrachtwagens met containers die de Kennedytunnel ingaan richting Duitsland en Nederland – of omgekeerd.

Er is een aantal redenen om het toch te proberen: je krijgt een meer efficiënt gebruik van alle infrastructuur, tijdwinst voor transporteurs en eindklanten en een betere concurrentiepositie tegenover Rotterdam. Bij de concurrent in Nederland blijven de terminals zeven dagen op zeven en dag en nacht open. Al kampt ook Rotterdam volgens de vakbond FNV met het probleem van klanten in het hinterland die ’s nachts niet opendoen. Dat laatste blijft het cruciale vraagteken in Antwerpen.

Liefkenshoek

Ongeveer alle partijen kijken verlangend naar de overheid om met stimulerende maatregelen – geld dus – over de brug te komen. De raad van bestuur van de NV Tunnel Liefkenshoek laat alvast bestuderen of de tol daar misschien ’s nachts kan worden afgeschaft of verminderd (tussen haakjes: overdag zou dat weinig zin hebben, allereerst omdat de Liefkenshoek in de spits al zo ongeveer verzadigd is).

Maar het lijkt meer aangewezen om tegemoet te komen aan de verzuchtingen van de truckers dan aan die van hun werkgevers. In de Europese transportsector zijn er in de regel geen ploegendiensten, chauffeurs worden geacht altijd ter beschikking te staan. Hooguit krijgen ze een kleine extra vergoeding, bij ons maximaal 1,42 euro per uur. Bruto. Kunnen we ze niet iets meer belonen ’s nachts als zij ons overdag niet ophouden?