Dossier Oosterweel

Aantal auto’s tijdens bouw Oosterweel moet drastisch dalen

Print
Aantal auto’s tijdens bouw Oosterweel moet drastisch dalen

Foto: BELGA

Om de files tijdens de bouw van de Oosterweelverbinding beheersbaar te houden, moet het autoverkeer rond Antwerpen drastisch naar beneden. Dat schrijft De Tijd op basis van een rapport van de Vlaamse regering.

De bouw van de Oosterweelverbinding, die normaal gezien dit najaar begint, zal de Antwerpse verkeersellende verergeren. Om verkeerschaos in Antwerpen in de eerste fase van de werken te vermijden, moeten er zeker ruim 30.000 voertuigen weg uit de avondspits. Dat zijn er 15 procent minder dan nu.

De stad Antwerpen erkent dat een ‘aanzienlijk aantal voertuigen’ uit de avondspits moet, zegt Antwerps schepen van Mobiliteit Koen Kennis (N-VA). “We zullen door de zure appel heen moeten bijten”, zei de schepen in het Radio 1-programma De Ochtend. “We staan nu allemaal aan te schuiven aan de Kennedytunnel, dus die derde Scheldekruising is nodig.”

Samen met bedrijven bekijkt de stad alternatieven. “Niet verplaatsen bijvoorbeeld’, zegt Kennis. ‘Mensen zouden een stukje kunnen thuiswerken of kunnen carpoolen. Wij hebben al een heel aantal bedrijven gesproken en kijken naar hoe hun personeel zich nu verplaatst tijdens die spits.”

Het doel is het verkeersgedrag van mensen te wijzigen. Daarvoor komt een sensibiliseringscampagne. Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA) verwijst naar eerdere maatregelen tegen de hinder. Zo komen er parkings aan de stadsrand en komt er een betere fietsinfrastructuur.

Het rapport noemt ook de nodige openbaarvervoerscapaciteit een absolute voorwaarde. De NMBS belooft alvast meer treinen vanuit de rand naar Antwerpen.

De werken zullen naar schatting zeven jaar duren.