Nieuw ontwerp Mechels station kost honderd miljoen

Print
Mechelen -

De NMBS dient binnenkort een bouwaanvraag in voor het definitieve ontwerp van het nieuwe station in Mechelen. Het iets afgeslankte project van zo’n honderd miljoen euro moet in de periode 2024-2025 klaar zijn.

De uiteindelijke realisatie is voorlopig onder voorbehoud, want ze moet nog groen licht krijgen in het meerjarige investeringsplan van de spoorwegen. “We hebben wel de formele toezegging van alle verantwoordelijke ministers”, zegt Mechels burgemeester Bart Somers (Open Vld).

"In afwachting van de budgetten kunnen wij wel de procedures voor het project al opstarten", zegt manager Nancy Geyskens van NMBS Stations.

De NMBS wil de 19.000 reizigers in Mechelen meer comfort bieden met het nieuwe station. In vergelijking met de plannen in 2011 wordt er wel tien procent bespaard op de uitvoering. Daardoor is er ook een nieuwe stedenbouwkundige vergunning nodig. “Zonder afbreuk te doen aan het comfort van de reizigers”, stelt Geyskens.

Overkapte perrons

Zo wordt het hele station overkapt in een recent ontwikkelde en onderhoudsvriendelijke kunststof en komen er brede perrons die allemaal toegankelijk zijn met trappen, roltrappen en liften. De benedenverdieping wordt een grote opengewerkte ruimte met winkels.

Busstation

De halteplaatsen voor de streekbussen komen aan de achterzijde van het station. "Al kunnen we dat geen achterzijde meer noemen. Het wordt een tweede voorzijde, gericht naar het nieuw te ontwikkelen gebied Arsenaal", geeft burgemeester Somers aan. Om geen tijd te verliezen, wordt er speciaal voor de bussen een nieuw 'viaductje' gebouwd over de Leuvense Vaart.

“De fietsenstalling met 5.000 plaatsen wordt gecentraliseerd in één ruimte onder het stationsgebouw”, zegt Nancy Geyskens nog.

 

Immo in de regio

Auto's in de kijker

Jobs in de regio