‘Telecomklant moet beter beschermd worden’

Print

Consumenten moeten na een aanmaning minstens 15 dagen krijgen om hun factuur te betalen voor telecomdiensten. Daarover heeft minister van Telecom Alexander De Croo een voorstel klaar.

‘Vorig jaar liepen bij de Ombudsdienst Telecom 40 procent meer klachten binnen over problemen met facturatie en invorderingskosten’, stelt De Croo. ‘ In heel wat gevallen leidt dit zeer snel tot het eenzijdig verbreken van het telecomcontract.’

De minister pleit voor uniforme regels voor alle telecombedrijven. Nu wordt een dienst soms afgesloten zonder herinnering. Daar wil de minister komaf mee maken.

‘Telecomoperatoren zullen in de toekomst altijd eerst een duidelijke schriftelijke herinnering moeten versturen vooraleer ze telecomdiensten mogen afsluiten’, stelt De Croo. ‘Klanten zullen ook voldoende tijd moeten krijgen om zich in orde te stellen, een betwisting kenbaar te maken, een afbetalingsregeling uit te werken of een wijziging van de tariefformule door te voeren.’

Wie een factuur betwist mag intussen niet worden afgesloten.

Telecombedrijven mogen klanten ook niet afsluiten van hun mobiele telefoon omdat facturen voor betalende sms-diensten zoals spelletjes niet zijn vereffend. ‘Mobiele telefoon wordt ook voor andere diensten gebruikt. Als er betwisting is over dat deel van de factuur, kan niet langer het hele telecompact worden afgesloten.’

De minister gaat eerst nog overleggen met de telecomsector en consumentenorganisaties. Daarna trekt hij naar de regering.