Antwerpen krijgt leiding Europees Portis-project

Print
Antwerpen krijgt leiding Europees Portis-project

Het Europese Portis geeft geld om onder meer de doorstroming op de Antwerpse Ring te verbeteren. Foto: pol de wilde - corelio

Antwerpen -

De Europese Commissie heeft gisteren haar fiat gegeven om Antwerpen de leiding te laten nemen in een project dat de mobiliteit tussen steden en hun havens duurzaam moet verbeteren.

“Officieel zal men dit allicht pas ergens in de loop van volgende maand meedelen”, aldus Europees Parlementslid Philippe De Backer (Open Vld). “Via mijn contacten heb ik echter vernomen dat de Europese Commissie reeds gisteren positief heeft geantwoord op de Antwerpse bijdrage in het Europees Portis-project.”

Portis is een van de vele radertjes binnen het immense Horizon 2020-fonds van Europa: in dat fonds zit zowat 80 miljard euro waarmee Europa allerlei vormen van innovatie wil ondersteunen.

Met ‘Port-cities Integrating Sustanability’ wil Europa havensteden aan het werk zetten om op innovatieve en duurzame manier de mobiliteit tussen havensteden en hun havens te verbeteren. Daarbij gaat het om enkele ‘leiders’ die het voortouw zullen nemen en ‘volgers’ die geacht worden de ervaringen van de ‘leiders ‘ op hun terrein toe te passen.

De leidende havens zijn Antwerpen, Aberdeen (Schotland), Triëste (Italië), Klaipeda (Litouwen) en Constanta (Roemenië). Zij moesten hun voorstellen voor 15 oktober indienen. In totaal reserveert Europa hiervoor 17,7 miljoen euro.

Pakket maatregelen

Over de eerste schijf van 2,5 miljoen euro is nu beslist dat die naar Antwerpen gaat. De looptijd van het project is vier jaar. De lokale partners – stad, Havenbedrijf, BAM en De Lijn – leggen daar nog eens 2,55 miljoen euro bovenop zodat 5 miljoen klaarligt voor allerlei studies, projecten en inhuring van binnen- en buitenlandse specialisten. Voor elke partner gaat het om een waslijst van mogelijkheden, zoals de ondersteuning van bedrijven en organisatoren van grote evenementen om multimodale vervoersplannen op te zetten. Of de ontwikkeling van een dynamische verkeerssignalisatie tussen haven en stad.

Lees vrijdag het volledige artikel in Gazet van Antwerpen