Om deze vijf redenen kennen Antwerpen en Brussel de grootste verkeersproblemen in Europa

Print
Om deze vijf redenen kennen Antwerpen en Brussel de grootste verkeersproblemen in Europa

De Ring rond Antwerpen. Foto: pol de wilde - corelio

Verkeersstatistieken zijn duidelijk: Brussel en Antwerpen zijn de twee meest verzadigde steden van Europa én Noord-Amerika. Een gemiddelde autobestuurder die dagelijks Brussel aandoet staat volgens de cijfers 83 uur per jaar in de file. Volgens de OESO (Organisatie voor Economische Samenwerking en Ontwikkeling) heeft de beleidsvoerders in ons land al tot actie aangemaand omdat de situatie zo dramatisch is. Hoe is het zo ver kunnen komen, vroeg de Britse krant The Guardian zich af. De krant somt vijf oorzaken op voor het verkeersdrama in voornamelijk Brussel en Antwerpen.

1.Bedrijfswagens

The Guardian verbaast zich over ons land beleid rond bedrijfswagens. “In meeste steden en landen krijgen alleen maar topmanagers een auto van hun werkgever, niet zo in België”, zo schrijft de krant. “Meer dan 15% van alle wagens en ongeveer 50% van alle nieuwe wagens zijn bedrijfswagens”, zegt Cathy Macharis, mobiliteitsdeskundige aan de VUB.

The Guardian verbaast er zich over dat zelfs in veel gevallen werknemers de wagen niet nodig hebben voor hun werk, maar dat ze als bonus worden gegeven door hun baas omdat die er belastingvermindering op krijgt. “Wie een auto krijgt, gaat niet op zoek naar alternatieven”, zo concludeert de krant.

2. Werknemers wonen te ver van hun werk

Elke Belg kent wel iemand die dagelijks meer dan 100km moet afleggen van en naar zijn werk. De reden is simpel: de meeste jobs zijn geconcentreerd in de grote steden, maar de meeste Belgen leven nog steeds buiten die steden. “Daarmee verschillen de Belgische steden van bijvoorbeeld Londen of Parijs, waar de meeste werknemers ook wonen, of op zijn minst overnachten”, zo stelt Steven Logghe van BE-Mobile in de krant.

Daarvoor zijn volgens de OESO verschillende oorzaken. De OESO wijst in de eerste plaats op de rigide huizenmarkt, veroorzaakt door de hoge transactiekosten voor de aankoop van een woning. In ons land heerst er ook een sterke anti-stedelijke mentaliteit, zo meent The Guardian. Veel Belgen hechten erg veel belang aan hun eigen persoonlijke (groene) ruimte op de plek waar ze opgroeiden en hebben het er voor om over om lang in de file te staan.

3. Weinig aantrekkelijke alternatieven

De vele Belgen die buiten de steden wonen hebben simpelweg geen (goede) alternatieven voorhanden om op hun werk binnen de stad te geraken. Er is een tekort aan park-and-ride-faciliteiten en parkings binnen de steden zijn relatief goedkoop en gebruiksvriendelijk, waardoor mensen geneigd zijn om tot diep in de stad te rijden.

De fietsinfrastructuur is inmiddels al verbeterd, zeker in Antwerpen, zo stelt de Britse krant, maar in de stadsrand en in het minder vlakke Brussel, laat die nog steeds te wensen over.

Treinen doen het dan weer iets beter, maar ons land kampt steeds vaker met overvolle treinen , treinvertragingen en afschaffingen en de vele spoorstakingen zijn ook een doorn in het oog van de potentiële gebruikers.

4. Gezonde economie

“Als de economie aantrekt, gaat dat ten koste van de snelheid op de weg”, zo citeert The Guardian een rapport van verkeersdata-organisatie Inrix. Toenemende verkeersinfarcten kunnen dus gezien worden als een teken dat de economie goed draait. Brussel heeft een sterke diensteneconomie die relatief immuun is voor marktfluctuaties, omdat het verankerd is met publieke instellingen, niet in het minst die van de Europese Unie, aldus The Guardian. Antwerpen met zijn grote haven is belangrijk als logistieke hub en trekt heel wat groot vrachtwagenverkeer van over heel Europa aan.

“De vraag rijst of we moeten streven naar een voortdurende economische expansie”, meent mobiliteitsdeskundige Kris Peeters. Volgens hem moeten we meer nadenken over economische activiteit die niet meer verkeerslast veroorzaakt.

5. Weinig planmatig wegennetwerk

De ringsnelwegen rond Antwerpen en Brussel zijn twee knooppunten van een spinnenweb van snelwegen die onmogelijk te omzeilen zijn. “Mensen die door het land reizen hebben geen andere optie dan over de ringwegen te passeren, zelfs als ze er niet moeten zijn”, zegt Steven Logghe van BE-Mobile in The Guardian. “Hetzelfde gaat op voor het treinnetwerk. De helft van alle treinen passeren door Brussel.”

Omdat de stadsrand dichtbewoond is zijn er ook heel wat op- en afritten, waardoor lokaal en doorgaand verkeer samenvalt, wat nog meer opstoppingen veroorzaakt.

Conclusie

The Guardian concludeert dat België dringend iets moet ondernemen tegen zijn verkeersinfarcten. De krant haalt de argumenten van voorstanders van uitbreiding van het wegennetwerk aan. Zij stellen namelijk dat de capaciteit in 30 jaar tijd nauwelijks is toegenomen. De krant laat meteen andere mensen aan het woord die nieuwe snelwegen geen goede optie vinden. Ons land heeft immers al een van de meest verzadigde wegennetwerken in de wereld. “Meer wegen bouwen is absoluut geen optie”, zegt mobiliteitsdeskundige Kris Peeters. “Het brengt enkel een tijdelijke verlichting en op lange termijn trekt het alleen maar meer verkeer aan.”

Wat moet er dan wel gebeuren? De meeste experten, inclusief de OESO, verwachten enkel betere resultaten van een soort van extra kost voor wie er voor opteert om tijdens de spits te rijden en een vorm van wegentaks. Volgens The Guardian wordt over die opties bij ons al lang gepalaverd, maar is er nog lang geen vooruitzicht op een politieke deal. Ook de publieke opinie lijkt niet overtuigd van de noodzaak van deze maatregelen. Een vaststelling die The Guardian tot de ultieme conclusie noopt: “Misschien houden Belgen gewoon van files”.