Oplossing voor vervoersprobleem: buurtbus vervangt belbus

Print

De Buurtbus rijdt vanaf maandag uit. Binnen een maand komt een definitief voertuig, dat wordt dan een witte bus met lage instap. Foto: mia uydens

Zandhoven / Malle / Zoersel - De plotse afschaffing van belbus 941 op 1 mei 2015 door De Lijn stelde veel - vooral kwetsbare - inwoners van Zoersel, Zandhoven en Malle voor een vervoersprobleem. Vanaf maandag rijdt de Buurtbus uit.

Opmerkzame inwoners hebben het vast opgemerkt: op 129 plaatsen in Zoersel, Zandhoven en Malle werden witte bordjes met het groene buslogo van de nieuwe Buurtbus opgehangen om aan te geven waar de haltes komen.

Omdat de hoge kostprijs niet in verhouding was met het aantal gebruikers, schafte openbare vervoersmaatschappij De Lijn vorig jaar de belbus 941 af. Zonder enig alternatief, werden vaak kwetsbare mensen uit de afgelegen zorginstellingen van de buitenwereld afgesneden. Bewoners van Monnikenheide in Zoersel konden plots niet meer op hun werkplek raken, terwijl dat net zo belangrijk was voor hun integratie in de maatschappij. “Onze bezoekers moesten ineens te voet over een slecht verlichte weg zonder voetpad vijf kilometer stappen naar de dichtstbijzijnde bushalte”, vertelt directeur Steven hazenbosch van Revalidatiecentrum Pulderbos.

Het dorp Viersel, waar De Lijn het gewoon regulier busvervoer  eerder al had afgeschaft, was nu totaal een eiland geworden voor personen die niet met de fiets of auto kunnen rijden.”

“Iedereen besefte dat het zo niet verder kon”, vertelt OCMW-voorzitter Katrien Schryvers (CD&V) van Zoersel. “Basismobiliteit is een recht. Na de protestactie in het Revalidatiecentrum van Pulderbos vorig jaar, hebben de OCMW’s van Zoersel, Zandhoven en Malle de koppen bijeengestoken voor een aanvullend lokaal vervoersaanbod, los van Handicar en de Minder Mobielen Centrale die ook blijven bestaan. Het provinciebestuur deelde onze bezorgdheid en leverde 44.500 euro financiële steun voor de lancering van de Buurtbus.”

“De Buurtbus is er voor alle mensen met een mobiliteitsnood”, legt OCMW-voorzitter Mieke Maes (CD&V) van Zandhoven uit. “Vanaf maandag rijdt de Buurtbus alle weekdagen van 8 tot 18u van de ene naar de andere opstapplaats langs dorpskernen, wijken en zorginstellingen.”

Bij de belbus moesten de gebruikers vaak twee weken op voorhand reserveren om nog plaats te hebben. “Bij de Buurtbus volstaat het om een dag op voorhand te reserveren, voor 12u ’s middags. De gebruikers betalen jaarlijks lidgeld”, legt Mieke Maes uit. “De kostprijs bedraagt 0,70 cent per gereden kilometer.”

“Deze maand rijden we nog met een grijze bus met het groene logo rond, maar dat is slechts een voorlopig voertuig”, vertelt Katrien Schryvers. “Binnen een maand komt ons definitief voertuig. Dat wordt een witte bus, die uitgerust is met een speciale lage instap.”

Wouter Patho (N-VA), OCMW-voorzitter van Malle, was allang blij dat de eerste voorgestelde naam van MaZoeZa voor het nieuwe lokale vervoer niet weerhouden werd, maar dat uiteindelijk de keuze viel op het simpele maar duidelijke ‘Buurtbus’.

Mensen met een laag inkomen die een Z-pas hebben in Zoersel, en mensen met een vrijetijdspas uit Zandhoven en Malle, krijgen 25% korting op de totale factuur.

De twee chauffeurs die de Buurtbus gaan besturen, zijn aangeworven via sociale tewerkstelling.

Info Buurtbus? Bel 03-284.94.80, elke werkdag tussen 9 en 12u. Elke inwoner krijgt een brochure in de bus.

 

Lees zaterdag het hele verhaal in Gazet van Antwerpen, editie Noord

Immo in de regio

Auto's in de kijker

Jobs in de regio