Bekijk ons feestelijk kerstmenu zonder vlees of vis

Print
Bekijk ons feestelijk kerstmenu zonder vlees of vis

Bekijk ons feestelijk kerstmenu zonder vlees of vis

Antwerpen - Vrijdag visdag, donderdag veggiedag. Waarom niet? Het Voedings- en Gezondheidscongres bekroonde de veggiedag-campagne, die u aanzet om elke donderdag vegetarisch te eten, tot beste project van 2008. Aangezien Kerstmis dit jaar op een donderdag valt, moet een vegetarisch kerstmenu dus mogelijk zijn. Kookclub ‘Food For Foodies’ hield dinsdag een workshop en wij prutsten mee. Smakelijk.

Cocktail (Food For Foodies)

Voor 1 persoon: Batida de Coco, enkele druppels Elixir d'Anvers, cassissiroop, 2 el. suikersiroop, 100ml water, 100g suiker, 1 el rozenwater (opgekookt en afgekoeld), kokosmelk, een kl. granaatappelpitten, zwarte peper uit de molen, zwart bergzout, bruiswater.

Mix de Batida de Coco met de Elixir d’Anvers, cassissiroop en kokosmelk in een ijsgekoelde shaker.

Breng op smaak met zwarte peper. Doe de granaatappelpitten in een champagneglas, vul tot iets over de helft met de drank en vul af met bruiswater. Serveer onmiddellijk, garneer met enkele korrels zwart zout.


Soep: Miso paddenstoelensoep (Japans)

Voor 4 personen: 2 el. misopasta (pasta van sojabonen), 1 ui, 1 wortel, selder, 1 teen knoflook, 200gr paddenstoelen, bosje koriander, stukje gekruide nori.

Verwijder de steeltjes van de paddestoelen en zet op in water met een niet geschilde ui, wortel en selder. Laat een half uur trekken op laag vuur. Snipper ui, knoflook en wortel. Versnijd de paddestoelen. Zet eerst de groenten aan in olie en blus met 1l water. Voeg miso toe en laat doorkoken. Voeg de paddestoelen toe en kruid met peper, zout en koriander. Gebruik de versnipperde nori als afwerking.


Voorgerecht: Gevulde paprikaatjes met linzen uit Puy en zalf van topinamboer (of aardpeer)

Voor 4 personen: 110gr groene linzen, 1 ui, 1 blad laurier, 1 teen knoflook, 100gr walnoten, peper, zout, zwart bergzout, 4 el. kokosmelk, tompinamboer (of aardpeer), kleine paprikaatjes.

Snipper de ui en zet aan in olijfolie. Snipper knoflook en bak kort mee. Voeg gewassen linden en laurier toe en kook de linzen gaar. Versnipper de noten en bak in pan met sesamolie. Meng de gare, uitgelekte linzen met de noten. Vul er de paprikaatjes mee op en stoom het geheel gaar in de stomer.

Schil de topinamboers. Kook ze gaar in weinig water en pureer met wat kokosmelk. Kruid met peper en zout. Schep een beetje zalf op kleine warme bordjes en zet er een paprikaatje op. Garneer met walnoten en zwart zout.


Hoofdgerecht: Ahlu bharie (Surinaams)

Voor 4 personen: 6 violetaardappelen, 2 uien, gele wortelen, koolrapen, pastinaken, 4 eetlepels Surinaamse kerrie, 4 teentjes knoflook, ½ rode Madame Jeanette (hete minipaprika), 1 kl. komijn, ½ kl. kurkuma, zout.

Snipper de uien. Schil de aardappelen, kuis de groenten en snij in blokjes. Stoom de groenten afzonderlijk gaar. Snipper het knoflook en de peper en bak aan in wat olie. Bestrooi met Surinaamse kerrie, kurkuma en komijn, bak nog even en doe er de uisnippers en vervolgens de groenten bij. Schep goed om en breng op smaak met zout. Serveer met rijst en roti.


Info: www.foodforfoodies.be, 03-237.36.69, De Coninckplein 4, Antwerpen,

Lees het hele artikel donderdag in de krant.

Immo in de regio

Auto's in de kijker

Jobs in de regio