Zes aannemers kandidaat voor megaproject

Geel - Zes aannemercombinaties azen op de opdracht om de fly-over (de reuzenbrug aan Geel-West) en de noord-zuidverbinding te bouwen. Het wordt de grootste overheids-investering ooit in de Kempen. Voor de juiste timing is het nog even wachten tot de Vlaamse overheid de opdracht heeft toegewezen.

Vijf bestaande rotondes op de Ring in Geel (een in Kasterlee, vier in Geel) sneuvelen om het verkeer vlotter te laten verlopen tijdens de bouw van de fly-over. Gebeurt dit ten koste van de veiligheid?

Verkeersofficier Danny Louwet van de zone Geel-Meerhout-Laakdal geeft zijn visie. “Studies spreken elkaar tegen, maar rotondes zijn veiliger dan een klassiek kruispunt. Een kruispunt heeft 32 mogelijke conflictpunten, een rotonde maar acht. De gevolgen van een ongeval op een rotonde zijn minder erg. Een kruispunt vervangen door een rotonde doet ook het aantal ongevallen dalen, behalve voor de zwakke weggebruikers.”

Toch kan de verkeersofficier vrede nemen met het vervangen van de rotondes door kruispunten. “De overheid heeft geen andere keuze. Computersimulaties tonen aan dat de verkeersdoorstroming veel vlotter verloopt met slimme verkeerslichten en bypasses. Voor de zwakke weggebruikers komt er een vrije groene fase.”

Het verdwijnen van de rotondes op de Ring in Geel helpt alvast een probleem de wereld uit. “We slagen er niet in om de bestuurders duidelijk te maken dat het verkeer vlotter verloopt als ze ritsen aan de rotondes. Een deel van de bestuurders reageert agressief. Zelfs onze mensen worden van de weg gereden bij controles.”

Immo in de regio

Auto's in de kijker

Jobs in de regio