VTM en 2BE voor de zomer op Yelo TV

Print
VTM en 2BE voor de zomer op Yelo TV

VTM en 2BE voor de zomer op Yelo TV

De kabelmaatschappij Telenet en de commerciële omroep Medialaan (bevat onder meer VTM en 2BE) hebben donderdag verrassend een samenwerkingsovereenkomst gesloten tot eind 2017. Het akkoord regelt de televisierechten, live en uitgesteld, tussen beide partijen. Nog voor de zomer zullen de Medialaan-zenders beschikbaar worden op Yelo TV van Telenet, en dus ook te bekijken via tablet, pc en smartphone.

Op een gezamenlijke persconferentie kondigden CEO Peter Bossaert van Medialaan en CEO John Porter van Telenet het akkoord aan dat ze donderdagmorgen ondertekenden. Beide CEO's toonden zich tevreden met de overeenkomst "waar we de voorbije maanden achter de schermen hard aan gewerkt hebben", aldus Bossaert. Telenet-CEO Porter had het over "een deal waarbij de kijker de winnaar is". Porter maakte zich sterk dat de Medialaan-zenders (VTM, 2BE, Vitaya, Jim en KZoom) al vanaf Pasen beschikbaar zullen zijn op Yelo TV.

Met het akkoord lijkt meteen een einde te komen aan een aanslepende ruzie tussen beide bedrijven, onder meer over de verdeling van de televisierechten. De deal tussen de distributeur en de omroep omvat immers alle tv-rechten, "een mijlpaal", dixit de Medialaan-topman.

Telenet en Medialaan stonden de laatste maanden regelmatig lijnrecht tegenover elkaar, niet in het minst over het uitgesteld televisiekijken. Daarbij kan immers reclame doorgespoeld worden, hetgeen het advertentiemodel van commerciële omroepen zoals VTM dreigt uit te hollen.

Telenet trok zelfs naar het Grondwettelijk Hof om het Vlaamse decreet Signaalintegriteit aan te vechten. "Deze rechtszaak blijft lopen", zegt Telenet-woordvoerder Stefan Coenjaerts. "Wij vechten het discriminatoire effect van het decreet aan, (dat immers niet geldt voor internationale spelers als Google of Apple, of voor een platform als Bhaalu, nvdr.) en dat heeft niets te maken met de overeenkomst met Medialaan." Medialaan-CEO Bossaert zei nog dat met het tot stand komen van de samenwerking, beide bedrijven "elkaars business beter begrijpen".

Daarnaast is een tegen Telenet aangespannen rechtszaak met het bereikte akkoord van de baan. Het gaat om een zaak waarbij de VMMA (het vroegere Medialaan) jarenlang betaald zou hebben voor distributievergoedingen terwijl de rest van de sector niet betaalde. Vorige week nog had Roularta (voor de helft eigendom van Medialaan) bekendgemaakt dat de rechtszaak deze maand in Mechelen zou ingeleid worden. Beide CEO's bleven vaag over hoe het dispuut geregeld werd. Bossaert hield het bij de verklaring dat "deze deal een toekomstdeal is en dat daarmee een dikke streep onder het verleden is getrokken".

Voorts blijven er nog enkele vragen openstaan en "verschillende details moeten nog ingevuld worden", aldus Telenet-CEO Porter. Hij liet weten dat er voor de geabonneerde kijker geen bijkomende kosten zullen zijn, al zei hij er in één adem bij dat het "heel moeilijk te voorspellen valt waar kijkers in de toekomst allemaal voor zullen moeten betalen".

Ook bij de toekomst van het Medialaan-platform Stievie, eind vorig jaar gelanceerd, staat een vraagteken. Het mobiele platform, waarmee ook uitgesteld televisie kan gekeken worden, trok volgens de krant De Tijd tot nu toe maar rond de tienduizend klanten. 'Peanuts' in vergelijking met de ongeveer 400.000 regelmatige gebruikers van het Yelo TV-platform. Bossaert wil echter niet weten van een terugggeschroefde ambitie voor Stievie. "Het blijft van cruciaal belang, niet in het minst als innovatieplatform", om onder meer te onderzoeken wat de kijkmodellen van vandaag en morgen zijn.

Tot slot beklemtoonden beide CEO's nogmaals hun positieve gevoel over de deal, waarbij "beide partijen water in de wijn hebben gedaan, zoals dat bij een goede deal altijd het geval is".

Archieffoto