"Duitsland verantwoordelijk voor zinken van Congoboot"

Print
"Duitsland verantwoordelijk voor zinken van Congoboot"

Duitsland verantwoordelijk voor zinken van Congoboot

Aangezien het Duitsland "moreel en juridisch verantwoordelijk" acht voor het zinken van de laatste Belgische Congoboot Charlesville, eind mei in de Baltische Zee voor de Poolse kust, eist Watererfgoed Vlaanderen maandag in een persbericht dat de Duitse overheid minstens gedeeltelijk instaat voor de kosten van de berging.

Voor Watererfgoed Vlaanderen is het duidelijk: Duitsland draagt de verantwoordelijkheid voor de handelingen van onder meer de stad Rostock en de deelstaat Mecklenburg-Vorpommern, die eerder een mogelijk reddingsplan vanuit Vlaanderen van de hand wezen. De overnamevoorstellen werden volgens de koepelorganisatie onvoldoende bestudeerd, de voorwaarden meermaals gewijzigd en het schip werd uiteindelijk vrijgegeven aan een spookfirma die het duidelijk met het oog op verschroting aankocht. Bovendien zou de Charlesville voor het wegslepen uit Rostock vakkundig gestript zijn van waardevolle interieurelementen.

'Intentionele vernietiging van cultureel erfgoed'

Dat alles staat voor Watererfgoed Vlaanderen gelijk aan een "intentionele vernietiging van cultureel erfgoed", aangezien de Congoboot in Duitsland nog steeds beschermd was/is en ook in Vlaanderen op weg was naar een dergelijk statuut. De koepelorganisatie zwaait in dat verband met een Unesco-verklaring uit 2003 naar aanleiding van de vernietiging van de reusachtige Boeddhabeelden in Afghanistan door de taliban.

De conclusie van Watererfgoed Vlaanderen is dan ook dat de berging van de Charlesville, die noodzakelijk zou zijn om de scheepvaart in de omgeving niet te hinderen, mee door Duitsland moet worden betaald. Duitsland, Polen én Vlaanderen zouden er bovendien moeten op toezien dat het historische schip daarbij ongeschonden blijft, aangezien het nu juridisch gezien "onderwatererfgoed" zou zijn.

Belga

Foto: AFP