Intendant: "Vlaamse Opera is niet cultuurtempel van establishment"

Print
Intendant:

Intendant: Vlaamse Opera is niet cultuurtempel van establishment Foto:

Op zijn 34ste kwam de Zwitser Aviel Cahn aan het hoofd te staan van de Vlaamse Opera. Meteen was hij de jongste intendant van Europa. Eerder had hij in Peking een jaar voor het China National Symphony Orchestra gewerkt, ruim drie jaar was hij in Helsinki directeur van de Finse Nationale Opera. Aangekomen in Antwerpen beloofde hij de boel grondig door elkaar te schudden. Vier jaar later maakt hij tussentijds de balans op.

"Toen ik in 2009 aantrad, was de motor een beetje stilgevallen. Wat begrijpelijk is voor organisaties waar gedurende een lange periode dezelfde persoon aan het hoofd staat. (Zijn voorganger Marc Clémeur had gedurende 18 jaar de Vlaamse Opera geleid, red.) De Vlaamse Opera had nood aan een frisse wind, aan kruisbestuiving. Dat trok me erg aan. Ik stelde vast dat men jarenlang bijna uitsluitend voor een incrowd had gespeeld. Men programmeerde op maat van de wensen van een eerder traditioneel operapubliek, dat al die jaren vaste gast was. Maar wanneer je zo tewerk gaat, zijn zij ook de enige die komen. En daar wilde ik verandering in brengen."

Eigen profiel

"Wij zijn niet de cultuurtempel van het Vlaamse establishment", zegt Cahn vandaag. "Nee, de Vlaamse Opera is een culturele instelling voor iedereen. Waar iedereen zich welkom voelt. Op dat moment had de Vlaamse Opera ook de reputatie het kleine broertje te zijn van de Munt. We werden aanzien als een huis dat ongeveer hetzelfde deed, alleen met een kleiner budget. De voorbije jaren hebben we daarin verandering gebracht. De Vlaamse Opera heeft een eigen profiel gekregen: jong, eigenzinnig, veel minder bourgeois. Een instelling die kiest voor de uitdaging."

Ruben Aerts
Foto Jan Van der Perre

Lees het uitgebreide interview met intendant Aviel Cahn vandaag in de Metropooledities van Gazet van Antwerpen